שירה-ספרות-מחקר-מוזיאולוגיה

האתר של ד"ר רותי קלמן

'זמן בין התפרים' מאת מריה דואניס, מספרדית: דלי רום

כתבה: ד"ר רותי קלמן

 

בגיל שתים עשרה הסתיימו לימודיה של סירה קירוגה, במדריד של 1923. מאותו היום החלה לעבוד בבית המלאכה לבגדים, שבה עבדה אמה התופרת, כדי לעזור לכלכלתן. בית המלאכה היה שייך לדוניה מנואלה, שהתמחתה באופנה עילית, והמקום שקק פעילות ולקוחות עשירות, ורק אי-יציבות פוליטית מביא לקריסתם של עסקים, ולצמצום כמעט מוחלט גם של בית אופנה עילית זה.

משנה לשנה הלכה והתמחתה סירה בעבודת התפירה, כשאמה משמשת לה כמודל הצטיינות. אך כשהעסק של דוניה מנואלה קורס סופית. הן מוצאות עצמן במצוקה כלכלית. את אביה לא הכירה סירה, והיא רק ידעה מאמה, שיש לו משפחה אחרת, והוא אינו יכול לחיות איתם. סירה מתארסת לפקיד פשוט בשם איגנסיו, והיא יכולה בדימיונה לראות את שניהם מגדלים משפחה, בצניעות, וחולקים חיים. אך תוכניות, כמעט תמיד, מקבלות תפנית, ומשתנות.

איגנסיו מתעלם ממקצועיותה של סירה כתופרת, ולוחץ עליה לנסות להתקבל לעבודה פקידותית כמוהו. סירה נכנעת. הליכה משותפת איתו לחנות למכונות כתיבה, היא זו שתוביל לתפנית. בעל החנות, בחור שרמנטי, יפה וכריזמטי, בשם רמירו אריבס, משדר אליה גבריות, עוצמה, ביטחון ותשוקה. הוא עוגב עליה, מאחורי גבו של איגנסיו, ששקוע בבחירת מכונת כתיבה לארוסתו. סירה הולכת שבי אחר חיזוריו, ואחר קורי התשוקה שהוא טווה סביבה.

היא עוזבת את איגנסיו, ומודיעה לאמה על ביטול האירוסין. האֵם שמביטה מהצד, במורת רוח, מזהירה אותה מפני הבחור החלקלק הזה, אך סירה המאוהבת אינה רואה דבר מלבדו. היא עוברת לגור איתו, וקשריה עם אמה מתנתקים.

כשהמצב הפוליטי מידרדר למלחמת אזרחים, יוצרת איתה האֵם קשר, ומביאה אותה לפגוש לראשונה את אביה של סירה, שהוא איש עסקים עשיר וידוע, ובעל משפחה. האב שפוגש לראשונה את בתו, מספר לשתיהן, שהמצב הפוליטי הבלתי יציב במדריד, יכול בהחלט להביא למותו, ולכן הוא קרא להן, כי רצה להכיר את בתו, ולראותה לפחות פעם אחת. הוא מסביר, שאינו יכול להכניסה לצוואה, אך הוא מצייד אותה בסכום כסף גדול מאד עבורה, ובתכשיטים, שיעזרו לה בימים קשים. עוד מציע לה האב, לעזוב את מדריד, שהפכה למרכז ההתגוששות שבין הימין הלאומני עם הצבא של גנרל פרנקו, לבין הרפובליקנים, אלה שנותרו נאמנים לממשלה של הרפובליקה של ספרד. המהומות החלו כבר ב-1934, והפכו למלחמה של ממש מ-1936 ותימשך עד 1939.

סירה אינה מבינה בפוליטיקה, כל מה שהיא רוצה זה להמשיך וליהנות מחייה עם רמירו. היא חוזרת אליו, מספרת לו על אביה, ושואלת אותו מה כדאי לעשות עם הכסף והתכשיטים. רמירו מציע ששניהם יעברו לטנג'יר, שהיתה מובלעת ספרדית במרוקו. שם יהיו בטוחים יותר, ובכסף שקיבלה, הוא מייעץ לה לפתוח סניף של אקדמיית פיטמן. את המתנות שלה מאביה, היא מניחה לו, בתמימותה, להטמין בכספת שלו.

השניים עוברים לטנג'יר, ורמירו מסביר לה, שהם צריכים לחכות לאישור מהאקדמיה של פיטמן בארגנטינה, כדי לפתוח סניף שלהם בטנג'יר. בינתיים הם מתגוררים במלון, ומתוודעים לחיים הטובים בטנג'יר. הם מבלים את זמנם ביחד, בעיקר, אך גם מכירים חברים חדשים. בכל הזמן הזה, היא אינה מקבלת שום אישור לפתוח סניף, והיא עדיין מחכה, כשהיא מולכת, בעיניים עצומות לרווחה, על ידי רמירו, לאן שהוא מכוון. היא רואה רק אותו, רוצה רק אותו, ולא באמת משתלבת עם החברים החדשים שהכירו. אך רמירו הולך ומשתנה אל מול עיניה. הוא מתקרב אליהם, ומתרחק ממנה. מתחיל להיעלם בלילות, וממעט לשהות בקירבתה. תחושותיה הרעות לגביו, הולכות ומתעצמות, בד בבד עם תחושות גופניות רעות, שיתגלו כהריון.

היא שבה מהמרפאה כדי לבשר לרמירו, אך מוצאת מכתב פרידה. הוא נעלם מחייה, ועימו נעלמים גם הכסף והתכשיטים שהופקדו בידיו. מכאן תיאלץ סירה להתפקח באחת. כשהיא מבינה, שרמירו לקח לא רק את כספה, אלא גם הותיר אותה עם חובות בבית המלון, וחובות נוספים שלו.

המומה, וחסרת כל, היא נוטשת את המלון, והולכת מבלי לדעת לאן. בטשטוש ובאפיסת כוחות, היא מתעלפת, ומוצאת עצמה בבית חולים בטטואן, מובלעת נוספת ספרדית במרוקו. בעזרת אנשים טובים, וחסד, היא תצליח להתאושש, להכיר בערכה, ולהבין שמכישרון התפירה שלה תבוא הישועה. היא לומדת לעטות על עצמה תדמית של אשה יוקרתית, שופעת ביטחון, המקפידה על מראה מושך, עם טעם טוב וללא רבב, כשהיא מנהלת סטודיו של אופנה עילית, ושמה הולך לפניה. בעזרת קשריה הטובים, היא מצליחה לשלוף את אמה ממדריד המתבוססת בדמה, בשיאה של אותה מלחמת אזרחים, ומשלבת את האם בהצלחה רבה בסטודיו. שוב הן עובדות יחד.

בתקופת מלחמת העולם השנייה. היא תיעתר להשאיר לאמה את הפיקוח על הסטודיו, ולפתוח סטודיו של תפירה עילית, במדריד, עבור אותן נשים עשירות, בעיקר גרמניות, שתדברנה בחופשיות ותאפשרנה לה להעביר מידע חשוב. הריגול, שהיא מוצאת עצמה בתוכו לטובת בנות הברית, עוד יעפיל שלב, כשהיא משלבת במעשיה תחכום, מזימות, ועידון של ליידי, כשכולם הולכים שבי אחריה.

אירועים היסטוריים משתלבים ומובילים את מהלכיה של הגיבורה, עד שהיא תחליט יום אחד, להיות זו שקובעת וזו שמחליטה. העצמה אישית ונשית ברומן היסטורי מרתק. 582 עמודים הנקראים בעניין רב. מומלץ!

 

נגישות