שירה-ספרות-מחקר-מוזיאולוגיה

האתר של ד"ר רותי קלמן

'פנטזיה בארבע ידיים' מאת: אילנה סטרלין

כתבה: ד"ר רותי קלמן

 

בעודי מתיישבת לכתוב את הכתבה על הספר 'פנטזיה בארבע ידיים' של אילנה סטרלין, כיוונתי לי ברקע לשמוע את הביצוע היפהפה של יבגני קיסין (Evgeny Kissin) וג'יימס לוין (James Levine) לפנטזיה לארבע ידיים בפה מינור של שוברט, אותו ניגנו יחד בקרנגי הול.

יצירה זו של שוברט מלווה את חייה של גיבורת הרומן, אהרונה, עוד מימי ילדותה, כשביצעה יצירה זו ביחד עם מר פרנקל, המורה שלה לפסנתר, שמאד רגיש למצבי רוחה, ומכיל אותה בכל מצב "הוא משמאלי ואני לימינו… בהרמוניה כמעט מושלמת… אצבעותיי קלות, נשימתי מתרחבת ואני נשאבת אל תוך הצלילים של שוברט, וכאב מתוק מלחלח את עיניי, כאב שיש בו געגוע למושא שאין לו מילים!"

הגעגוע, והכאב, הם ששולטים בחייה, גם בהווה, לאחר שעשרים ושמונה שנים קודם לכן, היא נכנסת להריון מנתי, קיבוצניק לשעבר, שמנפנף אותה ממנו לאחר זמן קצר, בלא שיידע על הריונה. כשהיא הולכת להיבדק, ומבינה שהיא בהריון, כבר מאוחר מדי לעשות הפלה.

אמה, לא יודעת נפשה מרוב בושה, ומחליטה שהכי טוב לנערה, או יותר נכון, לה עצמה, שהבת תתרחק מהשכונה, שלא ייוודע לאיש. היא נשלחת בעל־כורחה לירושלים לביתם של דודצביקה ואשתו טלילה, לעבור שם את תקופת ההיריון. בתמימותה דאז, היא סוברת שהם דואגים לה כאחיינית. בדיעבד מסתבר לה, שהם דאגו לרחמה. בהיעדר ילדים משלהם, הם משכנעים אותה, שהכי טוב לתינוקת שנולדת לה, שהם יגדלו אותה, כאילו הם הוריה. הם מבטיחים לה, שהיא תלווה את הילדה כל חייה.

בכאב לב גדול, משתכנעת הנערה, שזה מה שיהיה טוב לתינוקת שלה. אבל מהר מאד היא נוכחת לדעת, שהם מתחילים להרחיק את הקטנה ממנה. הם גם מסרבים לתת לתינוקת את השם שהיא בחרה לה, ונלחצים מנוכחותה, כמי שמפריעה להם לגדל את "ילדתם". עד שיום אחד הם עוברים לניו־יורק, ובכך מפרידים את אהרונה מבתה. חלומה – הפנטזיה שלה להפוך לפסנתרנית מפורסמת, כפי שציפו ממנה כולם, נגוז. בתוך הצער הלא נגמר שלה, היא מסתפקת במשרת מורה לפסנתר.

פתח לתקווה מתגלם בדמות בן־זוגה, נוח. שכשמו כן הוא. מכיל אותה, מגבה אותה, מרגיע ומבין. ביחד עם בנו יותם, הם רוצים שתחיה איתם. אך היא עוד לא שלמה עם מה שקרה, ויודעת שרק כשתפגוש שוב את בתה, ותספר לה שהיא אמה, רק אז אולי יתמלא החור שבליבה, והיא תוכל להמשיך בחייה.

את החור הגדול שבתוכה, היא מנסה למלא באכילה, ובהשתלחות בסביבתה. כשהיא עומדת מול הראי, לאחר שאמה הולכת לעולמה, היא רואה "יתומה טרייה מאם, מניחה לפחדים לנהל את חייה ומניחה לאיש שאוהב אותה כפי שלא אהבו אותה מעולם, להמתין עד שתתרצה ותיאות להיעתר לבקשה ולגור איתו. ושותקת. עדיין שותקת."

דודצביקה, טלילה אשתו ואליענה (בתה של אהרונה) שהיא כבר בת 28, מגיעים לטקס סיום ה"שבעה". השניים מעולם לא סיפרו לאליענה, שאין הם הוריה האמיתיים. אבל אליענה מרגישה. היא מסתגרת מפניהם. סולדת מהדאגה הבלתי פוסקת שלהם, ובעיקר משתיקתם. כשהיא פוגשת את אהרונה, שהיא חושבת שהיא בת־דודה מבוגרת שלה, היא מרגישה שהן דומות, בעיקר בגלל המוסיקה "רק מי שאוהב מוזיקה כמוני וכמוך… יכול להבין את זה" היא אומרת לאהרונה, שמסמיקה בתגובה. בלבביות רבה, בפתיחות ובדיבור חופשי, היא מתחברת אל אהרונה בטבעיות, ומסכימה לבלות את הלילה האחרון בארץ, בביתה של אהרונה.

מה שיתיר את קשר השתיקה רבת השנים, ייכרך באותה יצירה בארבע ידיים של שוברט. ואחרי שייפרמו המילים, תגיע הנגינה שתשאף לחיבור ולהרמוניה, שאהרונה כה חיכתה להם כל ימיה: "ואנחנו מנגנות, מעולם לא ניגנו בארבע ידיים, כמו עוד הרבה דברים שלא עשינו יחד מעולם. הצלילים מנסים להתמזג, היא מנגנת את המנגינה המובילה ואני יושבת משמאלה ומלווה אותה, נותנת לה להוביל ומנסה להתאים את הקצב…"

 

 

כתבות מומלצות בשבילך

צבעים נמלטים

'צבעים נמלטים' מאת ליסה בר ; מאנגלית: אינגה מיכאלי כתבה: ד"ר רותי קלמן תחילתו של הרומן המרתק 'צבעים נמלטים' הזכיר לי את סבי, ישעיהו (אלכסנדר) קורן. סבי היה צייר. הוא וסבתי גרו איתנו בבית, וילדותי עברה עלי כשאני יושבת פעמים

קרא עוד »

החיים שגנבתי

'החיים שגנבתי' מאת ניקולה סקוט ; מאנגלית: שלומית אבירם כנען כתבה: ד"ר רותי קלמן אגנס קרופורד גדלה עם אמה התופרת, החד־הורית, שהעניקה לה אהבה רבה ואת כל מה שהצליחה ללמד ולתת לה, למרות דלות חייהן. אולם, במהלך מלחמת העולם השנייה,

קרא עוד »

מאה השנים של לני ומרגו

'מאה השנים של לֶני ומַרגו' מאת מריאן קרונין ; מאנגלית: שאול לוין כתבה: ד"ר רותי קלמן ערגה, חברתי, הביאה לי במתנה את הספר הזה, עם הוראה מפורשת לקרוא. קראתי. לא היתה לי ברירה. וטוב שכך, כי זו היתה חוויה נפלאה,

קרא עוד »

חדר בריחה

'חדר בריחה' מאת: מייגן גולדין ; מאנגלית: אסנת הדר כתבה: ד"ר רותי קלמן וינסנט, ג'ולז, סילבי וסם, המהווים צוות עבודה בחברה – הנקראת סטנהופ, ואשר עוסקת בהשקעות בשוק ההון – נקראים בסוף־שבוע אחד בדחיפות לבצע משימה. כל אחד מהם כבר

קרא עוד »

מתכונים לאהבה ולרצח

'מתכונים לאהבה ולרצח' מאת: סאלי אנדרו ; מאנגלית: יעל אכמון כתבה: ד"ר רותי קלמן זהו ספר שסובב סביב אוכל, ומקיף אישה אחת, שחושבת ומרגישה אוכל 24/7, ויודעת לנחם, בדרך הכי נעימה שהיא מכירה, דרך האוכל. אמה היתה  בשלנית אפריקנרית, ואביה

קרא עוד »

הקיסרית

'הקיסרית' מאת: ג'יג'י גריפיס ; מאנגלית: נעה בן פורת כתבה: ד"ר רותי קלמן בילדותי קראתי את הספר 'סיסי', שנכתב על-ידי אליזבת בירנה ויצא לאור בהוצאת עמיחי בשנת 1965.  דמותה ואופייה, החופשי מכל עכבות, של אליזבת (סיסי) – מי שהפכה לקיסרית,

קרא עוד »
נגישות