'אנג'ליק' מאת גיום מוסו ; מצרפתית: גיא קמפינסקי

כתבה: ד"ר רותי קלמן

כשמטיאס פייפר, שוטר לשעבר, פוקח את עיניו בבית החולים, לאחר אירוע אלים שעבר, הוא מגלה שצלילי הצ'לו ששמע קודם לכן שייכים למתנדבת בבית החולים. זוהי נערה צעירה שעומדת עם כלי הנגינה שלה ליד מיטתו. הוא נרגן. מנסה לסלק אותה, אבל מגלה שהיא עקשנית. בניגוד לרצונו, מתפתחת שיחה. היא בת שבע־עשרה. שמה לואיז קולנז'. והיא מבקשת את עזרתו לפענח את סיבת מותה של האם שגידלה אותה – הרקדנית, הפרימה בלרינה, סטלה פטרנקו – שמתה שלושה חודשים קודם לכן.

דו"ח המשטרה סיכם את מותה כתאונת נפילה ממרפסת דירתה בקומה החמישית, בשעה שהישקתה את העציצים. אולם לואיז מתעקשת שאמה נרצחה. סקרנותו של מטיאס, גורמת לו להתחיל לחקור, כשלואיז חוקרת אף היא דרך האמצעים האלקטרוניים, שאינם נהירים לו.

חייה של סטלה, הרקדנית המוכשרת, הוסטו ממסלולם האמנותי בשל תאונה, בשיא תהילתה בגיל 24, כשהיא נדרסת על-ידי אופנוע. לאחר שיקום ארוך, היא מנסה לחזור לבמה, ומצליחה להופיע, ואף לזכות בתואר הנכסף של פרימה בלרינה. אך הופעותיה מלוות בכאבים ובמאמצי־על.

בגיל 42 היא נאלצת לפרוש בתחושה קשה. אז היא מגדלת את לואיז, התינוקת בת החצי־שנה של הכנר הראשון של התיזמורת הפילהרמונית של רדיו צרפת. תינוקת שננטשה על ידי אמה, חמישה־עשר יום לאחר הלידה. חמש שנים לאחר מכן, יתגרשו סטלה ולורן קולנז', והיא תמשיך לגדל את לואיז לבדה.

לכאורה אין פייפר מוצא שום הוכחה לחשדותיה של לואיז באשר למותה של סטלה. אבל אז מתגלעות סתירות בדברי העדים. בחודש האחרון לחייה, נאלצת סטלה לקבל טיפול יומיומי של החלפת תחבושות. האחות שהגיעה מידי יום נאלצת לנסוע, ונקבעה לה מחליפה בשם אנג'ליק.

האחות אנג'ליק אינה מרוצה מחייה, ובוודאי לא מהעובדה, שבדיוק עכשיו גילתה שהיא בהריון לא רצוי ממישהו לא משמעותי עבורה. אבל היא דווקא נהנית מאותן שיחות קטנות עם סטלה, כשהיא באה לטפל בה. באחד מביקוריה הן שומעות רעש של נפילה. סטלה מעדכנת אותה שמדובר כנראה ברעש שמגיע מביתו של שכן איטלקי שלה בשם מרקו סבטיני. אנג'ליק מקישה על דלתו, אבל הוא לא עונה. לכן היא מנסה להגיע אליו דרך הגג, ובעזרת המדרגות החיצוניות. הימים הם ימי הקורונה, והיא מבינה שהוא חולה קורונה במצב לא טוב. היא מזעיקה עזרה, ומשאירה לצוות שהגיע, את מספר הטלפון שלה כאשת קשר.

כשהיא מנסה להחזיר את מפתחות דירתו לתיבת הדואר שלו, היא מתקשה לעשות זאת, והמפתחות נשארים אצלה. כשייתקשרו אליה מבית החולים ויספרו לה שהוא בתרדמת מלאכותית וישאלו על טיפולים קודמים שלו – היא תחזור לביתו ותחטט בטלפון שלו.

אנג'ליק מגלה על חייו דרך השיחות שניהל. לאחר שהיא חוקרת מעט אודותיו, היא מבינה שהוא בן למשפחה איטלקית עשירה בעלת חברה גדולה בשם אקווה אלטה. למרות שאינו מעורב בחברה המשפחתית – הוא היורש היחיד של כל ההון המשפחתי. היא מודיעה לאימו על אישפוזו של בנה, ולא ממהרת להזים את מסקנותיה של האם, באשר לקשר רומנטי שלה עם מרקו. מכיוון שמרקו במצב קשה, ובתרדמת., וכמובן אינו יכול לספר את האמת – היא מחליטה להעמיד פנים שהיא החברה שלו. האם והמשפחה מאמצים אותה אל ליבם, מציפים אותה במתנות, ואפילו נותנים לה תפקיד מכובד בחברה. נראה שהיא עומדת לשפר את חייה לבלי הכר.

אבל אז היא מגלה שסטלה מבינה מה קורה. תחילה היא תשחד אותה שתשתוק, אבל העניינים מסתבכים. כדי להציל את עצמה מחיים בינוניים ומשמימים, תהיה אנג'ליק מוכנה ללכת עם זה עד הסוף. היא תדאג שמרקו ישתוק לעד, וגם – סטלה.

האם יצליחו לואיז ופייפר לעלות על משחקה של אנג'ליק, ולהוכיח את אשמתה? 

העלילה סבוכה, מותחת ומהתלת בקורא. מה שנראה כוודאי – מופרך, ומה שהכי מופרך – מתגלה כמפתיע. קיראו.

כתבות מומלצות בשבילך

אנג'ליק

'אנג'ליק' מאת גיום מוסו ; מצרפתית: גיא קמפינסקי כתבה: ד"ר רותי קלמן כשמטיאס פייפר, שוטר לשעבר, פוקח את עיניו בבית החולים, לאחר אירוע אלים שעבר, הוא מגלה שצלילי הצ'לו ששמע קודם לכן שייכים למתנדבת בבית החולים. זוהי נערה צעירה שעומדת

קרא עוד »

הציירת משנחאי

'הציירת משנחאי' מאת ג'ניפר קודי אפשטיין ; מאנגלית: מירית בר אילן כתבה: ד"ר רותי קלמן שמו של הספר מעיד על עתידה המזהיר והלא־צפוי מראש של  ילדה סינית קטנה ואמיתית בשם סיו-צ'ינג, שמתחילה את חייה בדרך הכי קשה שיש. אמה החולה

קרא עוד »

בלו

'בלו' מאת דניאל סטיל ; מאנגלית: יפעה הדר כתבה: ד"ר רותי קלמן על שער הכריכה, מעל שמה של המחברת עטורת התהילה, דניאל סטיל, מופיע המשפט: "לפעמים האושר נמצא במקומות הבלתי צפויים ביותר". וזה בעצם המוטו של הספר. שני גיבורים ראשיים

קרא עוד »

שומרת הסופים הטובים

'שומרת הסופים הטובים' מאת ברברה דיוויס ; מאנגלית: נעה שביט כתבה: ד"ר רותי קלמן  האם הכול נקבע מראש, ואין לנו דרך לשנות את גורלנו? כפי שטוענים חסידי התיאוריה הדטרמיניסטית, או שנבחר לפעול, בדרך של בחירה חופשית, למרות כל המהמורות שבדרך,

קרא עוד »

צבעים נמלטים

'צבעים נמלטים' מאת ליסה בר ; מאנגלית: אינגה מיכאלי כתבה: ד"ר רותי קלמן תחילתו של הרומן המרתק 'צבעים נמלטים' הזכיר לי את סבי, ישעיהו (אלכסנדר) קורן. סבי היה צייר. הוא וסבתי גרו איתנו בבית, וילדותי עברה עלי כשאני יושבת פעמים

קרא עוד »

החיים שגנבתי

'החיים שגנבתי' מאת ניקולה סקוט ; מאנגלית: שלומית אבירם כנען כתבה: ד"ר רותי קלמן אגנס קרופורד גדלה עם אמה התופרת, החד־הורית, שהעניקה לה אהבה רבה ואת כל מה שהצליחה ללמד ולתת לה, למרות דלות חייהן. אולם, במהלך מלחמת העולם השנייה,

קרא עוד »
נגישות